Založ si blog

Nech robí, veď je chlap.

Často príde na pretras téma menších platov žien.

Pracoval som ako robotník, neskôr v manažmente jednej firmy a približne polovica kolegov boli ženy.

Hlavnou prednosťou robotníčok bola väčšia trpezlivosť pri monotónnej práci. Tiež v služobnom styku boli slušnejšie ku klientom a spolupracovníkom.

No hlavný kameň úrazu tejto témy je ich argument „za rovnakú prácu chcem rovnaký plat“.

Moje skúsenosti sú však také že pri rovnakej úlohe boli ženy lepšie ako muži len výnimočne. V ich prístupe chýbala ambícia vyriešiť problém, či spraviť nejakú prácu rýchlejšie a kvalitnejšie, zatiaľ čo muži sa v tejto ambícii jeden pred druhým „pretekali“ (samozrejme okrem lenivých jednotlivcov). Isté „machrovanie“ že niečo spraví lepšie ako iný, bolo mužom vlastnejšie.

Zaujímavé to bolo tiež pri spoločnej práci zmiešaného kolektívu. Pracoval som, zjednodušene povedané, pri istom prekladaní bremien a osobne som viackrát zažil ako sa mi 80 – 100 kg vážiaca kolegyňa posťažovala že toto je pre ženu ťažká práca. Ukázal som na 70 kg chlapa a ona na to : ale to je chlap…

Dispečerka tiež povie že potrebuje vyložiť nákladiak a vyberá si chlapov. Namietol som že ako potom môžu volať ženy po rovnakom plate, keď na ťažšiu robotu idú výhradne muži, čiže nie je tam rovnaký pracovný výkon… nezabral ani argument že pre chlapa to síce je ľahšie ale zároveň viac zje 🙂 a preto potrebuje vyšší plat. Odpoveďou bolo tvrdohlavé : ale aj ženy sa narobia…

 

Na vedúcich miestach boli ženy pre firmu problematickým prínosom … a osobne som zažil ich šovinizmus, či sexizmus. Dve moje nadriadené mi dávali viac práce a horšie hodnotenia ako kolegyniam v manažmente. Aj pri vzdelaných a starších ženách som často počul „nech robí, veď je chlap“ s nedopovedaným, ale aj občas sformulovaným : my ženy sme na to, aby sme vládli. Ich hodnotenia pracovníkov boli neobjektívne – kto sa im líškal a kto bol ich kamarát, nielen že dostal lepšie hodnotenie, ale priamo o ňom klamali že je dobrý pracovník ( a neopováž sa mi oponovať). Nielen demotivácia bola výsledkom ich prístupu. Často sa vmiešavali do rozhodovania o problémoch ktorým menej rozumeli a nátlakovo trvali na svojom riešení.

Nástup kapitalizmu u nás mal tieto problémy hneď vyriešiť, je predsa v bytostnom záujme podnikateľa aby mal čo najlepších zamestnancov a musí mu byť jedno či je to muž či žena.

Osobne, bez akýchkoľvek predsudkov, ale výhradne po vlastných skúsenostiach by som si z bývalej firmy do svojej vybral kolektív v ktorom by bolo len 20 percent žien, a určite nie preto že by chodili na materskú, či k chorým deťom. V kancelárskych a vedúcich funkciách by bol pomer tiež asi 80 : 20, v prospech chlapov. Opakujem, sú to len moje skúsenosti z jednej firmy. (Pri mladých do 25 rokov by bol pomer iný, tam je to veľmi individuálne, no nezodpovedných chlapov býva medzi nimi viac).

Osud Porošenka

02.04.2019

Mám známu jasnovidku ktorá vraj má schopnosť vidieť na človeku že mu už „dohára sviečka života“. Vidí na očiach kto už hľadí na druhý svet, vidí ak to je choroba (čo by som ešte chápal) ale odhadla aj viacerých ktorí skonali po nejakej nehode… čo už sa chápe ťažko. Keď jej ukázali fotku viacerých ľudí ukázala presne na tých ktorí už nežili. No a [...]

Tieto sviatky

26.12.2018

Sviatky Vianoc majú tú výhodu že odchádzajú naozaj pozvoľna – po štedrom dni sú dva dni voľna, kto by plakal po nich môže sa ešte tešiť na silvestrovskú zábavu či program, po ktorom je (našťastie) zas deň voľna. Nakoniec nárek za sviatkami ešte utíši voľno na Tri krále (platí samozrejme pre tých ktorí nemusia na dovolenku). Tieto Vianoce boli výnimočné aj tým [...]

Film o Dubčekovi (a zasa to „keby“)

22.08.2018

Bol pekný a pôsobivý, zaujala najmä autentickosť. Kedysi sa naštval Jakubisko že mu nedali kandidovať na Oskara za „Eržébet Bathory“ no tento film by podľa mňa mohol zaujať viac. Nielen preto že Pražská jar sa vníma ako boj za západnú demokraciu a filmy podobného razenia tam viac bodujú. Zdalo sa mi ale že v ňom bolo viac statočnosti než som si myslel. V novej [...]

Kaczynski lech

Poľská vláda čelí kritike za spochybnenie ruskej stopy v Kaczyňského kauze

19.04.2024 23:16

Letecké nešťastie sa odohralo 10. apríla 2010 pri meste Smolensk na západe Ruska.

Navaľná

Julija Navaľná prevzala nemeckú Cenu za slobodu médií

19.04.2024 21:51

Manželia Navaľní dostali toto ocenenie "za odvahu prejavenú v hnutí odporu a za odvážny a nenásilný boj proti brutálnej diktatúre v Rusku"

súd, manhattan

Pred súdom na Manhattane, kde prebieha proces s Trumpom, sa zapálil muž

19.04.2024 20:37, aktualizované: 22:18

Polícia neskôr oznámila jeho totožnosť. Jeho čin mohol byť motivovaný konšpiračnými teóriami.

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 22
Celková čítanosť: 53320x
Priemerná čítanosť článkov: 2424x

Autor blogu

Kategórie